Verleden

Halverwege de vorige eeuw bestond er in Heeswijk, Dinther en Loosbroek nog geen sportclub voor meisjes. Mevrouw Langemeijer heeft hier verandering in gebracht, door op 9 november 1949 Dameskorfbalvereniging Altior op te richten. Op 18 november 1949 was daarom in De Brug (weekblad voor HDL) de volgende oproep te vinden:

“Er zal in onze parochie een korfbalclub worden opgericht voor meisjes van 15 jaar en ouder. Zij kunnen zich opgeven vóór woensdag a.s. bij het voorlopig bestuur, bestaande uit de volgende personen: Mevr. Langemeijer, Zus Croonen, Mej. Honings, Jo Korsten.”

Onze korfbalvereniging startte uiteindelijk met 20 leden, die een contributie van 15 cent per week betaalden. De naam van de club werd Altior, een latijnse naam met als betekenis steeds hogerop. Zou de oprichtster hebben voorzien dat deze naam vandaag, ruim 70 jaar later, nog steeds perfect bij de vereniging past?

Er is in de afgelopen periode enorm veel veranderd. Er kwamen steeds meer leden en dus steeds meer teams bij, jeugdleden in de leeftijd jonger dan 15 jaar konden lid worden, er werd verhuisd en nog meer verhuisd. Uiteindelijk vestigde de vereniging zich op de huidige locatie aan het Droevendaal. Als snel groeide Altior uit haar jasje en er werd een groter clubgebouw neergezet, wat na een aantal jaren alweer te klein bleek. In 2007 werd weer verbouwd en in 2009 was er de opening van een prachtig kunstgrasveld.

Heden

Een fijne vereniging, waar het gezellig, veilig en sportief is, dat zijn de woorden waarmee je Altior vandaag de dag het beste kunt omschrijven. Vele vrijwilligers bouwen, zowel letterlijk als figuurlijk, samen aan onze vereniging. De jeugdteams worden getraind en gecoacht door leden en ook de scheidsrechterstaken worden gezamenlijk opgepakt. In verschillende commissies zitten vrijwilligers die onder andere zorgdragen voor het technisch beleid, het jaarlijkse kamp, het aantrekken van nieuwe sponsoren, de quiz en tal van andere activiteiten. We hebben zelfs een werkgroep die voor een mooie huldiging van onze kampioenen zorgt. Ouders en leden verzorgen gezamenlijk de bardiensten in de kantine. Dit zorgt voor een fijn sportklimaat, waar veel leden samen willen komen om samen te korfballen. Iedereen is welkom: van hele jonge tot een stuk minder jonge leden, prestatiegerichte en recreatiegerichte sporters, jongen en meisjes, mannen en vrouwen. Het jongste lid van de vereniging is vijf jaar oud en het oudste lid wordt dit jaar 70. Ze korfbalt zelf dan wel niet meer, maar is nog erg actief en wekelijks als vrijwilliger op de velden te vinden.

Daarnaast gaat het ook goed in sportieve zin. Ons vaandelteam is in drie van de afgelopen vier seizoenen op het hoogste niveau van het dameskorfbal uitgekomen. Helaas heeft het vorig jaar een stapje terug moeten doen, maar de ploeg doet haar uiterste best om te promoveren en volgend jaar weer op dit niveau te mogen acteren. Het tweede team speelt al een aantal jaren op rij in de hoogste reserve-klasse. Ook het derde doet het erg goed: zij spelen op wedstrijdkorfbalniveau en meten zich regelmatig met de tweede teams van andere verenigingen. Met nog een breedtekorfbalteam wat op zondag speelt (het vierde) en twee teams die hun wedstrijden op woensdag spelen (de midweek en de recreanten) is het voor alle seniorleden mogelijk om in een team te spelen wat bij ze past.
Het meest trots zijn we op onze enthousiaste jeugdteams. Het is prachtig om de groei van teams en individuele speelsters te zien. Er wordt dan ook regelmatig weer een kampioenschap gevierd. We selecteren vanaf de D-leeftijd en dit resulteert in sterke jeugdteams.