Informatie zaalseizoen

Instructies voor zaalwachten, coaches, aanvoerders, scheidsrechters én publiek

Het zaalseizoen begint in november. Iedereen is er bij gebaat dat de wedstrijden op tijd beginnen. Ook willen we de sporthal en de kleedkamer netjes houden. Hierbij dan ook instructies voor de zaalwachten, coaches, aanvoerders, scheidsrechters en het publiek.

Zaalwacht (en andere ouders):

Bij de jeugdwedstrijden (met uitzondering van de wedstrijden met schotklok) zijn twee ouders aangewezen die tijdens de wedstrijd fungeren als zaalwacht. Dit betekent nét iets meer dan alleen achter de knoppen van het scorebord zitten, het is een verantwoordelijke taak.

Als je bent aangewezen als zaalwacht bij de wedstrijd van jouw kind, zorg dan dat je 15 minuten aanwezig bent in de zaal, het liefst met gymschoenen aan of je vraagt slofjes bij de beheerder.    Mocht jij als eerste van de speeldag starten, dan ben je 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd in de zaal en zorg je samen en evt. met de beheerder ervoor dat alles klaar staat:

• Grote tafel met 2 stoelen ter hoogte van de middellijn op 3 meter afstand van de zwarte lijn
  • Tijdklok, rode zaalwachtmap en EHBO kistje halen linksachter in het materialenhok, de beheerder heeft hiervan een sleuteltje welke je mag vragen en ook meteen terugbrengt
  • In de rode zaalwachtmap vind je de instructies hoe je de tijdklok kunt bedienen, tijdens de wedstrijd houd je als zaalwacht de score van de wedstrijd namelijk bij.
  • Mocht je zaalwacht hebben bij de laatste wedstrijd van de speeldag, zorg je er samen en evt. met de beheerder ervoor dat alles weer netjes opgeruimd is.

BELANGRIJK

1. We werken met een strak schema waarin het de bedoeling is dat alle wedstrijden op tijd beginnen, daar ben jij als zaalwacht verantwoordelijk voor. Ook de coaches van beide teams en de scheidsrechter moeten er zorg voor dragen dat de wedstrijd op tijd begint, met name in de rust is er maar een korte tijd gereserveerd! Mocht er uitloop zijn, dan dient die betreffende wedstrijd te worden ingekort, zodat de volgende wedstrijd weer op tijd kan beginnen, er is weinig speling.
  2. Teams krijgen voor de wedstrijd begint een bepaalde tijd om in te spelen. Deze tijd bepaal jij samen met de scheidsrechter, de starttijd binnen Sportlink is hierin leidend. Stel de tijdklok in en laat deze aflopen zodat iedereen weet wanneer de wedstrijd daadwerkelijk start.
  3. Spreek met beide coaches en scheidsrechter af dat er maximaal 5 minuten rust wordt gehouden na de eerste helft. Na de eerste helft herinner je er iedereen weer aan, je zet de klok op 5 minuten en laat deze aflopen. Als een ploeg langer in de kleedkamer blijft, ga je als zaalwacht bij de deur in de hal staan en fluit je 1 x, dit mag je ook aan de scheidsrechter vragen. De zoemer van de tijdklok hoor je niet in de kleedkamer dus het heeft geen zin om die nogmaals in te drukken.
  4. Zorg ervoor dat er geen personen in de sporthal komen die met gewone schoenen de zaal betreden, spreek ze hierop aan dat ze gymschoenen aan moeten doen of anders op sokken de zaal in gaan. De slofjes bij de beheerder zijn schaars ……….
  5. Zorg ervoor dat er tijdens de wedstrijd geen kinderen en/of andere reservespeelsters rondom het veld met ballen spelen, deze kunnen het speelveld inrollen wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen. Kinderen mogen plaatsnemen op de tribune, is dit niet mogelijk, dan nemen zij plaats op de bank.

Coaches, aanvoerders en scheidsrechters:

Net als de zaalwacht hebben de coaches, aanvoerders en scheidsrechters een belangrijke taak bij het handhaven van het tijdschema in de sporthal. Zorg dat je team op tijd aanwezig is in de zaal, dat ze klaar staan om in te spelen en dat deze tijd met de zaalwacht en scheidsrechter wordt bepaald en de tijdklok wordt gebruikt.

We zien regelmatig dat coaches die kort voor de wedstrijd nog minuten lang tegen hun ploeg aanwijzingen geven langs de lijn en daarna lange “highfives” volgen. Doe dit met name tijdens de wedstrijdbespreking en zorg dat je ploeg binnen de tijd kan opstellen, hier gaat vaak kostbare tijd verloren.

Bij een blessure snel doorwisselen, je kan altijd nog terugwisselen daarna (m.u.v. 1-2-3-A1-B1). Hou het kort in de rust, er staat maximaal 5 minuten voor de rust. Als jullie langer in de kleedkamer blijven zitten, heeft de hele club daar last van en bestaat het risico dat jullie wedstrijd ingekort moet worden omdat de volgende wedstrijd op tijd moet beginnen.

Spreek voor de wedstrijd even af met de scheidsrechter en de coach van de tegenpartij dat er een bepaalde tijd is om in te schieten en dus maximaal 5 minuten wordt gerust.

Controleer als coach ook af en toe de kleedkamers of jouw ploeg het netjes houdt in de Zaert. Let er na de wedstrijd op dat jouw ploeg alle rommel rondom de spelersbank in de prullenbak gooit.

Publiek:

Op de tribune is glaswerk niet toegestaan. Daarnaast willen we het publiek nadrukkelijk verzoeken om afval in de daarvoor bestemde bakken te deponeren, hou het netjes. Als de wedstrijd afgelopen is en je gaat naar huis, kijk dan even om je heen of er iets ligt wat (natuurlijk door een ander) vergeten is om in de prullenbak te gooien en ruim dit even op.

ALVAST BEDANKT ALLEMAAL VOOR JULLIE MEDEWERKING EN WE WENSEN

EEN IEDER VAN JULLIE EEN HEEL FIJN, SPORTIEF ZAALSEIZOEN TOE